Eveniment
De ce s-a prăbușit avionul de pasageri din Indonezia. Pilotul Cezar Osiceanu: A plonjat efectiv cu o viteză extrem de mare în picaj abrupt
În luna ianuarie, un avion cu pasageri, un Boeing 737-52, a dispărut de pe radar la puțin timp după decolare, în Indonezia. A căzut în gol 3.000 de metri.
Comisia de investigare a catastrofei aviatice vine cu date-cheie. Pilotul Cezar Osiceanu a vorbit despre aceste prime rezultate ale investigației.
Iată ce arată, raportul comisiei de investigare, după cum subliniază pilotul Cezar Osiceanu, pentru DCNews.
”Ambii piloți aveau o mare experiență de zbor totală, zburaseră bine și mult în ultimele 90 de zile, deci lipsa antrenamentului și a experienței nu se poate pune. Reducerea manetei de gaze corespunzătoare motorului stâng nu a fost observată de piloți. Solicitarea de modificare a Direcției de zbor către stânga pe un nou cap magnetic din cauza situației meteo observate vizual și pe radarul de bord este cauza cea mai probabilă a neobservării reducerii puterii și a manetei de control a motorului stâng.
Apropierea de masa de aer a avionului și efectul asupra lui, coroborat cu reducerea manetei de control și implicit a puterii motorului stâng, dar și cu virajul pe stânga și rămânerea constantă a puterii și poziției manetei motorului drept au provocat brusc și neașteptat:
– decuplarea pilotului automat
– decuplarea sistemului autothrust de control a puterii motoarelor
Cele două, pilotul automat și sistemul autothrust, lucrează împreună și pilotul automat comandase urcarea, deci autothrustul trebuia să furnizeze putere mai multă, iar în virajul comandat de pilotul automat acționat de pilot pe stânga putere suplimentară de la motorul stâng si ușor redusă de la cel drept.
Când avionul constată discrepanța între puterea furnizată de cele 2 motoare, dar și poziția diferită a manetelor de control ale motoarelor, el este programat să decupleze ambele sisteme: autothrust ți pilot automat. Odată cu decuplarea lor se aud și se văd avertizări audio și vizuale puternice iar pilotul care zboară trece imediat pe comandă manuală a comenzilor de zbor și ale motoarelor. Există în raport atât procedura fabricantului Boeing, procedura operatorului indonezian și data ultimului antrenament din simulator pentru această situație.
În urma decuplării bruște a celor două sisteme, avionul a ridicat botul 4,5 grade și s-a înclinat brusc și agresiv pe stânga după care a plonjat efectiv cu o viteză extrem de mare în picaj abrupt.
Pentru a înțelege și mai bine să revedem cazul Balotești în care avionul Airbus 310 a suferit aceeași problemă a reducerii manetei și puterii motorului stâng, doar că acolo sistemul de autotrottle (nu autothrust) al avionului era puțin diferit în sensul că în situația în care se sesiza o scădere a puterii, per total motorul opus furniza mai multă putere pentru a asigura viteza selectată). Cu alte cuvinte la Balotești motorul drept a fost bomboana pe colivă împingând și mai tare avionul în pământ.
Ce nu analizează prea mult raportul este tipul norilor ocoliți, pentru că masele de aer respective sau din apropiere pot să fi contribuit major la atitudinea avionului înainte, în timpul și după decuplarea celor două sisteme “vinovate”.
Ciudată este tăcerea din cockpit a celor 2 piloți!
Cel puțin unul ar fi trebuit să fi vorbit standard (conform procedurii publicate în raport) sau non standard (o observație, ceva!)”.
În data de 9 ianuarie, avionul companiei Sriwijaya Air, cu 62 de persoane la bord, s-a prăbuşit în Marea Java.
Aeronava zbura spre Pontianak, în Kalimantanul de Vest, când a dispărut de pe sistemele radar la scurt timp după decolarea de la Jakarta, în jurul orei locale 14:30.
Decolarea fusese amânată cu aproape 30 de minute din cauza ploii abundente.
Scafandrii au descoperit resturile aeronavei la o adâncime de 23 de metri în Marea Java, inclusiv bucăți de fuselaj cu numerele de înregistrare ale avionului.
ȘTIREA TA pe Ardeal24 - trimite foto/video la Ardeal24 prin Facebook messenger, Whatsapp, sau prin formularul online
Un tânăr de 20 de ani din Alba a fost prins conducând fără permis, pe o stradă din Deva. Acesta se afla la volanul unui autoturism căruia nu-i funcționa corespunzător sistemul de iluminare.
Potrivit IPJ Hunedoara, duminică, 30 noiembrie, în jurul orei 20.30, polițiștii au oprit pe strada Ciprian Porumbescu, din municipiul Deva, un autoturism ce prezenta defecțiuni la sistemul de iluminare.
În plus, conducătorul…
Citește mai mult pe Alba24.ro
Alba
Agricultorii din zonele necooperativizate care au cotizat înainte de 1990 ar putea primi pensie. PROIECT, la Senat
Agricultorii din zonele necooperativizate care au cotizat înainte de 1990 ar putea fi incluși în sistemul public de pensii.
O propunere legislativă în acest sens, privind modificarea și completarea Legii nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, a fost înregistrată la Senat pentru dezbatere pe 27 noiembrie.
Potrivit inițiatorilor, un grup de parlamentari de la PSD, în anul 1977 a fost adoptată Legea 5/1977 privind…
Citește mai mult pe Alba24.ro
Alba
Ce au făcut parlamentarii din Alba, timp de un an. Sinteza activității lor la un an de la alegerile din decembrie 2024
Șapte parlamentari au fost trimiși prin vot, din partea județului Alba, pe 1 Decembrie 2024, în Parlamentul României. La un an de la alegerile parlamentare, Alba24.ro a făcut o sinteză a activității celor șapte parlamentari. De asemenea Alba a trimis un deputat tocmai la Botoșani.
Este vorba despre nume cunoscute la nivelul județului, dar și persoane care nu au nici o legătură cu Alba. Mai exact vorbim despre cinci…
Citește mai mult pe Alba24.ro
Cluj
Fraudele digitale, creștere de 180% pe fondul atacurilor cu AI. Clujul, vizat tot mai des de identități false și deepfake-uri
Numărul fraudelor digitale avansate a crescut cu 180% în acest an, comparativ cu perioada similară din 2024, pe fondul extinderii accelerate a instrumentelor de…
Citește mai mult pe Cluj24


